Co to jest sekwencjonowanie?

Sekwencjonowanie co to jest?

Dla nauczyciela jogi sekwencjonowanie to planowanie lekcji w taki sposób, żeby bezpiecznie przeprowadzić lekcję, zrealizować temat i osiągnąć zamierzony cel z uczniami. Prawidłowa sekwencja praktyki jogi jest przemyślana od początku do końca. Nie mam miejsca na przypadkowe asany. Każda pozycja przygotowuje ciało do kolejnej asany. Tworząc sekwencję należy myśleć o anatomii ciała. Co potrzebujemy przygotować, żeby wykonać kolejną asanę. Dobierając pozycje zawsze kierujemy się zasadą: Od najprostszych do najtrudniejszych.

„Sekwencjonowanie to rozwiązywanie problemów Twoich podopiecznych, tak żeby maksymalizować korzyści z praktykowania asan i minimalizować trudności.”

Celem sekwencji jest:

  • bezpieczeństwo,
  • pokazanie drogi, jaką trzeba przejść, żeby wykonać trudniejszą asanę.
  • znając anatomię pozycji jest łatwiej znaleźć przyczynę z jakiego powodu uczeń nie jest w stanie wykonać danej pozycji.

Jak zbudować sekwencję jogi

Przygotowując się do zajęć zawsze zadaj sobie pytanie: Nad czym chcę z grupą popracować? Czyli wybierz temat lekcji a następnie stwórz sekwencję.

Jakie są narzędzia ułatwiające tworzenie sekwencji jogi?

Prawdopodobnie ile nauczycieli tyle sposobów planowania lekcji. Poniżej przedstawiam Ci 3 moje sposoby. Oczywiście w miarę jak będzie Twoje doświadczenie wzrastać będziesz już więcej tworzyć w głowie niż na papierze. Ale spotykając na swojej drodze różnych uczniów i  różne ich ograniczenia będziesz miał motywację do tworzenia kolejnych sekwencji jogi.

3 Sposoby planowania zajęć

  1. Planer lekcji
  2. Notatka wizualna
  3. Infografika

Jakie mogą być tematy sekwencji?                                           

  1. Grupy asan Jest to podstawowy i najbardziej ogólny podział tematów lekcji. Mogą to być skłony, wygięcia, otwieranie bioder, pozycje odwrócone, skręty.
  2. Peak Pose – Pozycje zaliczające się do tej kategorii często nazywane są królowymi asan. Charakteryzują się tym, że jednocześnie możemy je zakwalifikować do różnych grup asan. Jest to finałowa pozycja głównej części zajęć. Wokół tej pozycji budujemy odpowiednią sekwencję lekcji, uwzględniając anatomię ciała w asanach. Do takich pozycji zaliczamy m.in. Urdhva Danurasana, Salamba Sirsasana, Hanumanasana, Parivrtta Surya Yantrasana, Dwi Pada Sirsasana, Eka Pada Galavasana. Tworząc sekwencję wokół królowej asan zawsze zaczynamy od pytania: Co potrzebuję przygotować, żeby wyszła ta pozycja?
  3. Z różnym targetem – Do tego rodzaju tematów zaliczamy sekwencje, w których chcemy skoncentrować uwagę na konkretnym zagadnieniu. Zwykle bardzo szczegółowym. Choć część główna może zakończyć się Peak Pose, do którego  musimy przygotować również inne części ciała, to celem lekcji jest świadoma praca z wybranym konkretnym targetem. Tematem może być mięsień czworoboczny lędźwi, gruszkowaty, psoas, zębaty przedni, tylna taśma powięziowa itd.
  4. Tematyczne – Nie zawsze musi być zagadnienie anatomiczne, grupa asan czy peak pose. Sekwencje możemy tworzyć z intencją jaki ma przynieść efekt dla naszych uczniów. Często tego rodzaje tematy lekcji są połączone z afirmacją czy też mottem. Sekwencje tematyczne wymagają od nauczyciela wiedzy dotyczącej jak dana asana ma wpływ na człowieka pod względem układu hormonalnego, nerwowego czy też oddechowego. W tej kategori tematami mogą być sekwencje na lepszy sen, detoks, joga dla biegaszy, równoważąca układ nerwowy czy też hormonalna. 

Sekwencjonowanie dla Ciebie instruktora jogi to nieskończone możliwości tworzenia coraz lepszych lekcji. To poszukiwanie nowych sposobów pracy z ciałem. Dla Twoich uczniów to pewność, że lekcja będzie przeprowadzona w bezpieczny sposób, rozwiązująca jego zdrowotne  problemy i  ciekawa.

Udanego sekwencjonowani!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *